تقویت حافظه

روغن‌ها مثل روغن جامد، کره‌های
حیوانی دریافت چربی مفید را در بدن افراد کاهش می‌دهد که علاوه بر اینکه سطح چربی اشباع را بالا می برد تاثیر منفی روی مغز می گذارد.
باشگاه خبرنگاران: دکتر پیام فرح بخش متخصص تغذیه در خصوص راهکارهایی برای تقویت حافظه گفت: میوه‌هایی مثل آلو، انگور، کشمش، آلبالو، زغالاخته، سیر، اسفناج، تربچه، انواع کلم، گوجه و انواع توت‌ها به حافظه کمک می کنند.

وی در ادامه افزود: درعوض مصرف چربی‌های اشباع و مواد غذایی که جذب آهن را در بدن پایین می‌آورند از قبیل اسنک ها که با روغن فراوان سرخ می‌شوند یا مصرف مواد غذایی که حاوی آهن نیستند در کودکانی که گوشت مصرف نمی‌کنند به دلیل عدم دریافت آهن باعث ایجاد اختلال در تمرکز و توجه در آنها می‌شود.

این متخصص با بیان اینکه تغذیه نقش موثری روی حافظه افراد می گذارد صرف وعده ی صبحانه را در افزایش حافظه تمرکز و توجه مفید دانست.

این متخصص تغذیه در توصیه به اینکه چگونه تغذیه‌ای داشته باشیم تا روی تمرکز مان تاثیر عمیقی بگذارد گفت: افراد باید کلیه ی گروه های غذایی را به طور کامل دریافت کنند و به دنبال رژیم‌های خاصی برای کم کردن وزن نروند سعی کنند بین وعده‌های غذایی شان تعادل برقرار کنند و حتماً در غذایشان سبزیجات و میوه‌های تازه را جای بدهند و از انواع مغز ها کمک بگیرند که مواد معدنی خوبی هستند.

وی در ادامه افزود: در بین گروه های غذایی نقش غلات به خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی برای تقویت حافظه بسیار مفیدند.به گفته وی سبوس ها به خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی جلوی جذب چربی را می گیرند.

آنتی اکسیدان موجود در غلات به دستگاه گوارش کمک می کند روی تمرکز و توجه اثر زیادی می گذارد و به دلیل ویتامین B بیشترین کمک را به افزایش یادگیری به فرد می کند.

پیام فرح بخش اظهار داشت: امگا 3 که بیشتر در ماهی یافت می‌شود بهترین منبع است که بر ذهن افراد اثرگذار است و باعث افزایش هشیاری و فعالیت ذهنی می شود.

وی در رابطه خاصیت امگا 3 بر ذهن گفت: امگا 3، چربی بسیار مفیدی است همانطورکه مغز آدمی از جنس چربی است وقتی ما مصرف امگا 3 را بالاتر می بریم و مصرف امگا 3 را پایین می بریم با نسبت واقعی که از لحاظ علمی تایید شده است به نسبت سه بر یک باعث تسهیل عبور واسطه مغزی می شود که این امر باعث بهبود تمرکز و توجه می‌شود.

وی امگا 3 را در ماهی های سالمون، خال ما خالی،‌ ماهی آزاد و آنچه که در ایران فراوان دیده می‌شود ماهی قزل آلا بیشترین منبع امگا 3 دانست اما تاکید کرد منابع گیاهی می تواند پیشتاز‌های امگا3 را فراهم کنند.

به گفته‌ی وی بعضی از گیاهان مثل گردو، کلزا و کانولا می تواند به خودی خود در بدن "امگا 3 "بسازند.

این متخصص تغذیه با بیان این مطلب که بعضی از روغن های خوراکی از قبیل روغن جامد هیدروژنه، کره، روغن های حیوانی دریافت چربی را به هم می زند گفت: این مواد مصرفی سطح چربی اشباع را بالا می برد و تاثیر منفی روی مغز می گذارد.

وی برای افراد بالای پنجاه سال که با بالا رفتن سن امکان ابتلا به آلزایمر در آنها می رود جدا از مصرف مدام آنتی اکسیدان ها مکمل‌های غذایی بالای پنجاه سال، مصرف مواد طبیعی مثل کلم بروکلی، کشمش، مویز را ضروری دانست که به این طریق بتوان از جذب این بیماری در افراد جلوگیری کرد.

وی در پایان نقش لبنیات را در کنار سایر مواد غذایی در تقویت مغز، افزایش تمرکز و هوشیاری حیاتی و مهم دانست.
/ 0 نظر / 6 بازدید